
Outlet ...retten Sie ein Klebeband!
expotape a/s er medlem af Vana, som led i vores håndtering af producentansvaret for emballage
Hos expotape a/s har vi valgt at melde os ind i Vana som skriver "Vi gør dansk erhvervsliv klar til producentansvaret for emballage!
VANA sikrer, at I lever op til jeres forpligtelser fra dag 1 - juridisk, økonomisk og praktisk. Og vi følger emballageaffaldet på hele rejsen, så jeres emballager behandles korrekt og miljøansvarligt på nogle af de absolut bedste sorterings- og genanvendelsesanlæg i vores nærområder."
Har du brug for rådgivning vedrørende producentansvar, anbefaler vi at se her på Vana´s information.
Vi har også modtaget denne vejledning fra producentansvar.dk
---------- Vejledning fra DPA start ----------
"Nedenfor kan du læse vores vejledning vedrørende producentansvaret for emballage:
Er vores emballage omfattet?
For så vidt angår spørgsmål om hvorvidt et produkt er emballage omfattet af producentansvaret, anbefaler vi, at I i første omgang tager vores test inde på vores hjemmeside: https://producentansvar.dk/tjek-jeres-produkt/ Her kan I teste om hvert enkelt af jeres produkter er emballage omfattet af producentansvaret. I kan også teste om jeres virksomhed er omfattet af producentansvaret her
Bemærk også at resultatet af testen er vejledende. Der er ikke tale om en juridisk afgørelse.
Skulle der være noget i forhold til dette punkt, der fortsat er uafklaret, er I velkomne til at skrive igen.
Hvem har producentansvaret for en tom emballage/en påfyldt emballage?
Det er som udgangspunkt den første virksomhed, der tilgængeliggør tom emballage/påfyldt emballage på det danske marked, som har producentansvaret.
Sælger virksomhed A fra Danmark fx papkasser til brug for emballering til virksomhed B, vil virksomhed A som udgangspunkt have producentansvaret.
Hvis virksomhed A fra Danmark importerer papkasser til brug for emballering fra udlandet og herefter sælger papkasserne videre, vil virksomhed A have producentansvaret.
Hvis en mikrovirksomhed får udformet/fremstillet emballage/påfyldt emballage under eget navn/varemærke, har den virksomhed, der første gang tilgængeliggør emballagen/den påfyldte emballage, producentansvaret. Det kan være mikrovirksomheden selv, hvis de importerer emballagen/den påfyldte emballage ind fra udlandet.
En mikrovirksomhed er en virksomhed, der beskæftiger under ti personer og har en årlig omsætning på max 15 mio. kr.
Undtagelse: Virksomheder, der ikke er mikrovirksomheder, har producentansvaret, hvis de får udformet/fremstillet emballage/påfyldt emballage under eget navn/varemærke. Uanset om andre varemærker er synlige på emballagen.
Udenlandske virksomheder kan kun få producentansvaret, hvis de sælger emballage/påfyldt første gang på det danske marked direkte til en slutbruger (forbruger/virksomhed).
Hvis en udenlandsk webshop sælger emballage/påfyldt emballage for første gang i Danmark til en dansk slutbruger, vil webshoppen have producentansvaret.
Hvis en dansk virksomhed fjerner transportemballage, som den har modtaget fra en udenlandsk virksomhed, bliver den danske virksomhed slutbruger af emballagen, og den udenlandske virksomhed har producentansvaret.
Særligt i forhold til ompakning:
Hvis en udenlandsk virksomhed fx sælger emballerede produkter til dansk virksomhed A via fjernsalg, og den danske virksomhed A fjerner emballagen, fordi produkterne skal ompakkes, bliver den danske virksomhed A slutbruger af emballagen, og den udenlandske virksomhed vil i dette tilfælde få producentansvaret.
Sælger den danske virksomhed A de ompakkede produkter med ny emballage til dansk virksomhed B, vil virksomhed A få producentansvaret for den nye emballage, hvis de tilgængeliggør emballagen på det danske marked for første gang.
Hvornår tilgængeliggøres en emballage?
At ”tilgængeliggøre” en emballage betyder, at en virksomhed leverer en emballage eller en påfyldt emballage med henblik på distribution, forbrug eller anvendelse på det danske marked mod betaling eller uden beregning.
En sådan levering omfatter ethvert tilbud vedrørende distribution, forbrug eller anvendelse på EU-markedet, der kan resultere i faktisk levering i forhold til emballage/påfyldt emballage, der allerede er produceret (f.eks. et købstilbud eller reklamekampagner). Der skal derfor ikke altid ske et egentligt salg, før en virksomhed har producentansvaret for en emballage/en påfyldt emballage. Det er tilstrækkeligt, at emballagen/den påfyldte emballage bliver stillet til rådighed på markedet.
Tilgængeliggørelsen af en emballage/påfyldt emballage forudsætter et tilbud eller en aftale (skriftlig eller mundtlig) mellem to virksomheder om overførslen af ejerskab, besiddelse eller anden rettighed i forbindelse med den pågældende emballage/påfyldte emballage, når produktionsfasen er afsluttet. Overførsel kræver ikke nødvendigvis fysisk overdragelse af emballagen/den påfyldte emballage. Det er således ikke afgørende for vurderingen, hvem der fx har sendt og betalt fakturaen, hvis der skal ske betaling for emballagen/den påfyldte emballage . Det er heller ikke afgørende, hvor emballagen/den fyldte emballage fysisk befinder sig (logistikken). Det afgørende er, hvem der har indgået/formidlet aftalen om emballagen/den påfyldte emballage.
En emballage/påfyldt emballage betragtes fx som værende overført i forbindelse med salg, udlån, udleje, leasing og gaver.
Overførsel af ejerskab indebærer, at emballagen/den påfyldte emballage er bestemt til at blive stillet til rådighed for en anden juridisk eller fysisk person.
Dansk virksomhed eksporterer emballage til udlandet
Hvis en dansk virksomhed eksporterer emballage eller påfyldt emballage til udlandet, opstår der slet ikke et producentansvar i Danmark, da den danske virksomhed ikke tilgængeliggør emballagen på det danske marked.
Hvad skal registreres/indberettes?
I forbindelse med en producents registrering i det danske producentansvarsregister skal en virksomhed også indberette den mængde emballage, som de forventer at tilgængeliggøre i 2024. Denne mængde skal fordeles på forskellige materialer, slutbrugere (erhvervsemballage og husholdningsemballage) samt affaldstyper. Forventer en producent at tilgængeliggøre under 8 ton emballage i 2024, kan producenten vælge kun at registrere den samlede forventede mængde tilgængeliggjorte emballage i 2024. Mængden skal dog stadig fordeles på husholdningsemballage og erhvervsemballage.
I forbindelse med indberetning af mængder i registret skal det angives, om emballagen ender som affald hos en virksomhed (erhverv) eller hos en privat husholdning (husholdning). Derimod skal samhandelsformen (B2C eller B2B) ikke angives.
Genbrugsemballage >< genbrug af emballage
Genbrugsemballage er defineret som emballage, som er blevet udtænkt, udformet og bragt i omsætning med henblik på i sin levetid at gennemgå et antal ture eller cyklusser ved at blive genpåfyldt eller genbrugt til det samme formål, som den blev udtænkt til. Hvis jeres produkt entydigt falder ind under definitionen af genbrugsemballage, vil denne emballage først blive omfattet af producentansvaret 1. januar 2025. Den 1. januar 2025 er det planen, at anden fase af den bekendtgørelse, der regulerer producentansvaret for emballage, skal træde i kraft. I denne bekendtgørelse vil det bl.a. blive beskrevet, hvordan genbrugsemballage-mængder, der tilføres og tages retur fra markedet, skal opgøres.
I forhold til genbrugsemballage er det vigtigt at skelne mellem ”genbrugsemballage” defineret i bekendtgørelsen og genbrug af emballage. En emballage er ikke genbrugsemballage, blot fordi den genbruges som emballage. Er der tale om genbrug af emballage, er det afgørende om et tidligere led har taget producentansvaret for emballagen. Genbruger virksomhed A fra Danmark fx papkasser som emballage, som de har modtaget som emballage fra virksomhed B fra Danmark, der har indberettet papkasserne som emballage i producentansvarsregistret, skal papkasserne ikke indberettes på ny.
Der er heller ikke tale om ”genbrugsemballage” blot fordi en emballage består af genanvendte materialer.
Ex: Hvis en dansk virksomhed fremstiller genbrugsemballage (fx EUR-paller), har virksomheden producentansvaret, hvis virksomheden første gang bringer emballagen i cirkulation i Danmark.
Ex: Hvis en dansk virksomhed importerer/distribuerer genbrugsemballage, har vikrsomheden producentansvaret, hvis virksomheden første gang videreformidler emballagen i Danmark – gælder både med og uden varer.
Ex: Hvis en dansk virksomhed overtager ejendomsret til genbrugsemballage, har virksomheden ikke producentansvaret, hvis emballagen allerede er tilgængeliggjort i Danmark.
Ex: Hvis en dansk virksomhed eksporterer genbrugsemballage som allerede tilgængeliggjort i Danmark, har virksomheden ikke producentansvaret, gælder både for paller med og uden varer.
Ex: Hvis en udenlandsk virksomhed sælger en EUR-palle til en dansk virksomhed, og denne ikke videresælger den, er den danske virksomhed slutbruger. Pallen anses i dette tilfælde ikke som genbrugsemballage, da den ikke bringes i omsætning med henblik på genbrug.
Emballage vs. produkter der kan fungere som emballage
Et produkt, der ikke er fremstillet med henblik på at være/fungere som emballage, er som udgangspunkt ikke omfattet af producentansvaret. Det kunne fx være flyttekasser eller gavepapir. Beslutter en virksomhed imidlertid at anvende produkterne som emballage, vil den virksomhed, der første gang tilgængeliggør produktet som emballage på det danske marked, som udgangspunkt have producentansvaret – ikke fremstilleren af produktet (fabrikken), eller den virksomhed der sælger flyttekasserne videre som flyttekasser.
Sælger virksomhed A fra Danmark (fabrikken) fx flyttekasser til brug ved flytning til virksomhed B fra Danmark, der sælger dem videre med det oprindelige formål til slutbrugere, som anvender dem ved flytninger, vil flyttekasserne falde uden for producentansvaret for emballage.
Sælger virksomhed A fra Danmark (fabrikken) fx flyttekasser til brug ved flytning til virksomhed B fra Danmark, og beslutter virksomhed B at anvende flyttekasserne til et andet formål – nemlig som emballage ved salg til slutbrugere, har virksomhed B som udgangspunkt producentansvaret.
Anvender virksomhed A fra Danmark flyttekasser som emballage ved salg til virksomhed B fra Danmark, der anvender de samme flyttekasser som emballage ved salg af andre produkter, har virksomhed A som udgangspunkt producentansvaret, da virksomhed A er de første, der tilgængeliggør emballagen på det danske marked.
Etiketter, klistermærker mv. på produkter
Etiketter, labels, klistermærker, mærker, mærkater eller tilsvarende, der er hængt direkte på et produkt, eller på anden måde anbragt derpå, er omfattet af producentansvaret for emballage.
Som eksempel er ”hangtags” på produkter omfattet af producentansvaret for emballage.
Etiketter, klistermærker mv. på emballage
Når etiketter, labels, klistermærker, mærker, mærkater eller tilsvarende anbringes på en emballage, bliver de til en del af den emballage, som de anbringes på. Herved bliver fx etiketten omfattet af producentansvaret for emballage.
Etiketter med navn og varemærke betragtes som en del af emballagen. Når en virksomhed sætter sit eget navn eller varemærke på emballagen, vil ansvaret for producenten flytte sig fra virksomheden, der producerede emballagen, til den virksomhed, der har sat sit navn eller varemærke på den.
Fx hvis virksomhed A køber emballage fra virksomhed B og derefter sætter sit eget navn og varemærke på emballagen, fx ved at bruge etiketter eller labels, og derefter gør emballagen tilgængelig på det danske marked for første gang, vil virksomhed A have ansvaret for hele emballagen, både selve emballagen og den etiket, der er sat på.
Etiketter med informationer som stregkoder og adresse anses ikke som en del af emballagen og har derfor ingen betydning i forhold til producentansvaret. Hvis etiketten kun er på transportemballagen, ændrer det normalt ikke på, hvem der er ansvarlig som producent. Det skyldes, at etiketten ikke har nogen emballagefunktion. Lovpligtige informationer på en etiket, som fx stregkoder, adresser, advarselssymboler, næringsdeklarationer og ingredienser, betragtes ikke som emballagefunktion.
Derimod er selvklæbende navn- og varemærkeetiketter på transportemballage omfattet af producentansvaret for emballage.
Det er som udgangspunkt den første virksomhed, der tilgængeliggør etiketten på det danske marked, som har producentansvaret (ved eget navn/varemærke).
Der er således ikke nødvendigvis sammenfald mellem den virksomhed, der har producentansvaret for transportemballage, og den virksomhed, der har producentansvaret for etiketten.
RFID-etiketter (radiofrekvensidentifikation) er dog ikke omfattet af producentansvaret for emballage. De er omfattet af producentansvaret for elektronik.
Her kan I se mere
I kan altid læse mere om producentansvaret for emballage på hjemmesiden: https://producentansvar.dk/
Og her kan I se registerbekendtgørelsen, der regulerer producentansvaret for emballage: https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2024/466
Hvis I ønsker, at DPA træffer afgørelse om, hvorvidt jeres virksomhed er omfattet af producentansvaret, har vi behov for en række yderligere oplysninger, fx om jeres produkt, jeres distributionsform mv., som I er velkomne til at sende. I skal blot være opmærksomme på, at DPA ikke kan afgrænse afgørelsen til kun at omfatte en vurdering af, om jeres produkt er emballage omfattet producentansvaret. Afgørelsen vil også komme til at indeholde en vurdering af, om jeres virksomhed har producentansvaret"
---------- vejledning fra DPA slut ----------
I forlængelse af producentansvaret, skal man også kategorisere sine produkter i Grøn/Gul/Rød kategori, pt er der manglene tilgængelig rådgivning, og flere mails til miljøstyrelsen har desværre ikke hjulpet, Vi har bedt DPA om hjælp til kategoriseringen, vi er oplyst at der kommer en afgørelse fra deres juridiske afdeling, men grundet travlhed kan afgørelsen trække ud.
Indtil den afgørelse foreligger betragter vi vores produkter som værende i hård plastkategori og grøn afsnit.
Se vejledning til kategorisering her
MEN husk på den samlede emballage udgør tapen måske 0,6% af summen af den samlede emballage, og regnestykket bliver derfor mere nuanceret.
Pakketape er den bedste måde at genbruge kasser igen og igen, og med tryk på et fantastisk reklamemedie, dette er i vores øjne et rigtigt godt parameter, som desværre ofte glemmes.
Hos expotape a/s registrerer vi pakketape uden tryk, og oplyser totalerne til Vana/DPA.
For tape med tryk, er det forbrugeren der skal forholde sig til anvendelsen, og registrere totalerne. (Vi registrerer altså ikke tape med tryk i nogen form eller design, også selvom der er tale om et generisk tryk uden logo, dette er op til slutkunden at gøre, da tapens anvendelsesområde også spiller ind, om det feks er afdækning eller egentlig emballage, dels er anvendelsen ikke er os bekendt, og dels at vi administrativt er nødt til at takle opgaverne på samme måde for at undgå fejl og dobbeltregistrering).
Vores trykfarver overholder Eupia. og er NIR sporbare.
Ved pakketape består folien af en hård plast (eller papir for papirtapes), og klæberne er være forskellige (PPA,PPNG,PPHM), sendes dit produkt til industrivirksomheder så er registreringskategori, virksomhedsaffald hård plast (eller papir).
1 karton tape vejer typisk 6-10 kilo afhængig af typen. folien udgør typisk ca. 60% af tapen, klæberen ca. 40%
Det er derfor Backingen (ved en PP tape er det PP-folien) som er hovedkomponentet.
Husk er din virksomhed mikrovirksomhed så er du omfattet af særlige regler.
Link samling
Vejledning til emballagebekendtgørelsen
Flere lignende artikler

Outlet ...retten Sie ein Klebeband!
Wir haben manchmal Klebeband, das in die Jahre gekommen ist, aber immer noch voll verwendbar ist. Können Sie vielleicht ein Band retten?

Outlet ...retten Sie ein Klebeband!
Wir haben manchmal Klebeband, das in die Jahre gekommen ist, aber immer noch voll verwendbar ist. Können Sie vielleicht ein Band retten?

tesa® ...ein weiterer Anbieter mit Fokus auf Nachhaltigkeit
Das aus PET hergestellte Produkt 60412 enthält bis zu 70% PET aus recyceltem Verbraucherabfall.

tesa® ...ein weiterer Anbieter mit Fokus auf Nachhaltigkeit
Das aus PET hergestellte Produkt 60412 enthält bis zu 70% PET aus recyceltem Verbraucherabfall.